Wheelcare     |   home


Richten - Recht Maken    |   Lassen - Repareren   |   CNC - Diamant - Contour Draaien   |   Polijsten   |   Poedercoaten - Restylen   |   Meerdelige Velgen   |   Custom Made Velgen   |   E.T. & Naafgat   |   Om- bijboren Boutgaten   |   Uitleg Technische Termen   |   Tips Kopen Gebruikte Velgen


Repareren en lassen van een gescheurde velg.


Als een velg gescheurd is doordat er een deuk zit kan het zijn dat dit te repareren is.
__________________________________

Als er in een velg een scheurtje zit en de velg is mooi rond,
is dit vaak te wijten aan materiaalmoeheid.
Dit is meestal een velg die op de aangedreven as ligt,
en vaak is dit ook de bijrijderskant. (automaat - diesel?)
__________________________________

Een scheurtje lassen aan een velg met materiaalmoeheid heeft weinig zin,
de kans dat er weer een scheurtje komt op een andere plaats in de velg is erg groot.
Als een velg gelast moet worden moet er na het lassen altijd gericht worden,
 dit is om de ingebrachte voorspanning tijdens het lassen er weer uit te halen.
__________________________________

Wilt u de velg toch laten lassen - repareren dan is het verstandig
om deze velg daarna op de niet aangedreven as te monteren.
Is dat niet mogelijk omdat u een all-wheel drive heeft of het een betreft een breedset,
dan aan de andere kant van de as monteren.
__________________________________

Het is sowieso verstandig om de velgen na een bandenwissel op de
andere kant van de as te monteren, de velgen blijven dan langer heel.
__________________________________

Materiaalmoeiheid ontstaat mede door een eenzijdige belasting,
door de velg op de andere kant van de as te monteren wordt de belasting
tegenovergesteld, de levenduur wordt hier aanzienlijk mee verlengt.
__________________________________

Een scheur in een spaak of dicht tegen de spaak is niet veilig te repareren,
er moet dan zoveel warmte ingebracht worden
om te kunnen lassen dat de sterkte van de velg niet meer te garanderen is.
Tevens zet het materiaal zoveel uit dat er haarscheuren kunnen ontstaan,
daarom alleen al is het lassen van een spaak of hart geen optie.
__________________________________

Het is erg belangrijk dat hetzelfde lastoevoegmateriaal  gebruikt wordt als waar de
velg van gemaakt is, wordt het verkeerde lastoevoegmateriaal gebruikt
dan is de kans groot dat de las scheurt.

Door op een willekeurige foto te klikken ziet U een vergroting of de werkzaamheden aan de velg.