Wheelcare ®     |   home


Richten - Recht Maken    |   Lassen - Repareren   |   CNC - Diamant - Contour Draaien   |   Rand Polijsten   |   Poedercoaten - Restylen   |   Meerdelige Velgen   |  Enkeldelig naar Meerdelige Velgen   |  Custom Made Velgen   |   ET & Naafgat   |   Om- bijboren Boutgaten   |   Uitleg Technische Termen   |   Tips Kopen Gebruikte Velgen


Repareren en lassen van een gescheurde velg.


Als een velg gescheurd is doordat er een deuk zit kan het zijn dat dit te repareren is.
__________________________________

Als er in een velg een scheurtje zit en de velg is mooi rond,
is dit vaak te wijten aan materiaalmoeheid.
Dit is meestal een velg die op de aangedreven as ligt,
en vaak is dit ook de bijrijderskant. (automaat - diesel?)
__________________________________

Een scheurtje lassen aan een velg met materiaalmoeheid heeft weinig zin,
de kans dat er weer een scheurtje komt op een andere plaats in de velg is erg groot.
Ook komen meerdere scheurtjes steeds vaker voor,
tegenwoordig worden de velgen gehard, het materiaal buigt minder.
Doordat moderne velgen gehard worden zullen deze ook eerder scheuren
als er met een kromme velg wordt doorgereden.
__________________________________

Als een velg gelast moet worden moet er voor en na het lassen altijd gericht worden,
 dit is om de ingebrachte voorspanning na het lassen er weer uit te halen.
__________________________________

Wilt u de velg toch laten lassen - repareren dan is het verstandig
om deze velg daarna op de niet aangedreven as te monteren.
Is dat niet mogelijk omdat u een all-wheel drive heeft of het een betreft een breedset,
dan aan de andere kant van de as monteren.
__________________________________

Het is sowieso verstandig om de velgen na een bandenwissel op de
andere kant van de as te monteren, de kans dat de velg scheurt
door materiaalmoeheid wordt hiermee verkleind.
__________________________________

Materiaalmoeiheid ontstaat mede door een eenzijdige belasting,
door de velg op de andere kant van de as te monteren wordt de belasting
tegenovergesteld, de levensduur wordt hier aanzienlijk mee verlengd.
__________________________________

Een scheur in de spaak of dicht tegen de spaak is niet veilig te repareren,
er moet dan zoveel warmte ingebracht worden
om te kunnen lassen dat de sterkte van de velg niet meer te garanderen is.
Tevens zet het materiaal zoveel uit dat er haarscheuren kunnen ontstaan,
daarom alleen al is het lassen van een spaak of hart geen optie.
__________________________________

Het is erg belangrijk dat hetzelfde lastoevoegmateriaal  gebruikt wordt als waar de
velg van gemaakt is, wordt het verkeerde lastoevoegmateriaal gebruikt
dan is de kans groot dat de las scheurt.
__________________________________

Als een velg eerder gelast is en de las is weer gescheurt dan is reparatie nutteloos.
Het is bijna zeker dat er verkeerd lastoevoegmateriaal gebruikt is.
Het materiaal is dan vermengd, de nieuwe las zal
niet de gewenste sterkte hebben, deze zal weer scheuren.
__________________________________


Scheurtje Haaks Rand Schade Scheur Stoeprand Borduurschade
Stuk UitgebrokenVerbreden velg  
__________________________________