Als U een kromme gedeukte velg heeft (trillende auto) hoeft dit nog niet het einde van de velg te zijn, de kans is groot dat de velg nog te richten (recht te maken) is. Wilt U deze laten richten, rijd dan zo min mogelijk kilometers door. Een kromme velg gaat uiteindelijk scheuren, meestal langs de deuk. Langs de deuk komt het materiaal naar buiten, door de ontstane spanning zal deze daar gaan scheuren.
__________________________________
De velg verliest tijdens en na het richten niets van de sterkte, er wordt niets van de velg afgedraaid. Het afdraaien na het richten verzwakt de velg, deze kan gaan scheuren op de dunste plek. Ook is er kans op het leeglopen van de band, de velg voldoet niet meer aan de juiste maatvoering. Als we ervan uitgaan dat er een goede band gebruikt wordt dan zal er ook meer balanceergewicht nodig zijn om de velg - bandcombinatie te balanceren. Door het afdraaien is er een onbelans in de velg ontstaan. Wat weg is is weg en wordt later een probleem.
__________________________________
Heel logisch allemaal, maar het blijkt in de praktijk niet zo logisch te zijn.........Er komen helaas steeds meer velgen met bovenstaande problemen binnen die bij eerdere "reparatie" elders, afgedraaid zijn.
__________________________________
Wij richten met dusdanige precisie zodat er niets van de velg afgedraaid hoeft te worden. Kwaliteit & Veiligheid zijn een pre, tijdwinst niet.
__________________________________
De plaats van de deuk wordt tijdens het richten verwarmd, dit is noodzakelijk omdat de kans groot is dat de velg anders scheurt. Mocht er een haarscheur aanwezig zijn dan komt deze er tijdens het richten zeker uit.
__________________________________
Niet alle velgen zijn te richten, maar als de velg rijdbaar krom is (een trillende auto) dan is deze vrijwel zeker te richten.
__________________________________
Rijdt u al meerdere km's met de kromme velg, dan is het verstandig de band te controleren, de band past zich aan naar de velg, er zal nu een bult opzitten. Een band met een bult kan uiteraard weer trilling veroorzaken. Een bult los je niet op met balanceren.....
__________________________________
Hieronder staan drie korte clipjes van een 21" Volvo velg met een deuk aan de binnenzijde, door de kracht van de schade is ook het hart ontzet. Er zit een zijslag in van 6mm. (clip Voor het Richten)
__________________________________
Het tweede clipje laat de velg tijdens het richten zien, hier is de deuk nog 0,8mm, de zijslag is geheel verwijderd. (clip Tijdens het Richten)
__________________________________
Het derde clipje laat de velg na het richten zien, de deuk is er uit. (clip Na het Richten) Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van de velg vanuit het hart gemeten is nog 0,1mm. Er is niets van de velg afgedraaid, ook heeft de velg niets aan sterkte verloren.