Tips Voor Het Kopen Van Gebruikte Velgen | Wheelcare ®
Wilt U gebruikte velgen kopen om deze vervolgens te laten behandelen - restylen dan zijn hier enkele tips om simpel het e.e.a. te controleren.
__________________________________
Hiel Afgedraaid.
Als de banden op de velgen zitten kunt U niet zien of de hiel van de velg is afgedraaid. De hiel is waar de band contact maakt met de velg en zorgt dat de lucht in de band blijft. Als een velg wordt gericht en na het richten wordt afgedraaid omdat dit een erg snelle manier van "richten" is, dan is het niet zeker dat de band op druk blijft.
__________________________________
Soms wordt er dan bandenkit gebruikt om te zorgen dat de banden hard blijven. Als alleen de hiel blank is en de rest van de velg niet dan is deze vrijwel zeker afgedraaid. Soms spuiten ze de hiel met een spuitbus weer in kleur, maar dan is er kleurverschil. Als de hiel is afgedraaid dan zit er dikteverschil in de rand, de deuk is immers voor een gedeelte weggedraaid
__________________________________
Vroeg of laat gaat de velg scheuren op de dunste plek van de velg. Uiteraard is zo'n velg niet meer te repareren, wat weggedraaid is kan niet meer worden teruggedraaid.
__________________________________
Velg met Las.
Als er een las in de hiel zit dan is dit vaak omdat de velg gescheurd is geweest door materiaalmoeheid, komt de velg op een auto met veel PK's dan is het wachten op de volgende scheur. Is de velg gelast en er zit een brede "lasrups" op dan belooft dan niet veel goeds. De lasrups wordt normaliter gewoon weggehaald. De ervaring heeft geleerd dat als de lasrups er nog zit de lasser onzeker was over het juise materiaal, door de lasrups te laten zitten of een heel brede las te leggen wil de lasser sterkte creëren. Dit is uiteraard nutteloos. Het materiaal is immers vermengd, de las is zwak er zal zeker weer scheuren.
__________________________________
Kromme Velgen Controleren.
Om vlug te kunnen zien of een velg recht is kunt U deze op een vlakke vloer leggen en vervolgens proberen te bewegen, als de de velg "wiebelt" dan is deze niet recht. Ook kunt U de velg op een andere velg leggen, als U deze dan kunt bewegen dan is één van de velgen niet recht.
__________________________________
Ook kunt U met een rolmaat de velg diagonaal meten op verschillende plekken, uiteraard mag er geen verschil in diameter zitten.
__________________________________
Velgen met Ernstige Oxidatie.
Let op met velgen waar diepe oxidatie aanwezig is, wit poeder is aluminium dat opgeofferd is. Het materiaal is weg en laat diepe pitten achter. Wat weg is is weg, dit zie je in het eindresultaat. Een velg met diepe oxidatie zal nooit zo strak worden, oneffenheden blijf je zien.
__________________________________
Velgen met Brandschade.
Velgen met brandschade zijn niet meer veilig. De eigenschap van de aluminiumlegering veranderd bij een te hoge temperatuur. Een magnesiumhoudende legering kan gehard worden door de temperatuur. Deze zal dan gaan scheuren bij belasting, of erger nog, spontaan breken. Een legering zonder magnesium wordt blijvend zacht, er zijn dan harde en zachte gedeeltes. De velg zal ovaal worden bij gebruik.
__________________________________
Gedemonteerde Meerdelige Velgen - Losse Randen.
Meerdelige velgen welke gedemonteerd zijn zonder alvorens te richten, weet waar je aan begint. In een velg die krom is zit spanning in het hart. Demonteer je deze zonder eerst te richten, dus de spanning die in het hart zit er vooraf niet uit te halen, zal dit een probleem zijn na het monteren van de randen. Als de randen niet op dezelfde plaats gemonteerd worden zal dit helemaal lastig worden. (niet aftekenen bij demonteren) Richten zal dan erg tijdrovend zijn, als je ze überhaupt nog goed krijgt. Monteren van nieuwe randen op een hart waar spanning inzit geeft dezelfde problemen. Er zit spanning in het hart, dus met nieuwe randen zal er een zijslag in de velg zitten. Losse randen kunnen ook niet fatsoenlijk gericht worden, deze dienen op de velg gemonteerd te zijn.
__________________________________
De bovenstaande uitleg is met zorg geschreven en hier gedeeld, komt u deze tekst of gedeeltes ervan elders tegen, dan is die helaas vanaf hier gekopieerd.