Omboren - Verboren - Bij- Boren Boutgaten - Steekmaat
Als de steek (boutgat afstand) niet overeen komt met de naaf waar de velg op gemonteerd moet worden, kan de velg soms om-bij geboord worden.(er komen dan boutgaten tussen de boutgaten bij) De velg krijgt dus een dubbele steekmaat.
__________________________________
Dit is alléén mogelijk als er tussen de boutgaten geen holle ruimte zit, (binnenkant velg) dus de montageflens moet helemaal dicht zijn.
__________________________________
Bij sommige moderne velgen is dit af-fabriek al gedaan, dit zijn dan multisteek velgen.
__________________________________
Het dichtlassen van bestaande gaten is geen optie. Aluminum zet 23Mu per graad temperatuurstijging uit. Om die reden is lassen vanuit het midden niet veilig, de spanning kan dan niet weg. (Een staaf van een meter zet bij 250° temperatuurstijging dus 5mm uit)
__________________________________
Is het verschil in de steekcirkel klein (<2mm) dan is het mogelijk om schuifbouten - moeren te gebruiken i.p.v omboren.
__________________________________
Het omboren van stalen velgen is helaas niet mogelijk, een stalen velg heeft een boutgat wat naar buiten is geperst
dit omdat de kans bestaat dat de bouten / velgen anders "loslopen".
__________________________________
Rechte Boutgaten - Conisch Boren
Als een velg rechte boutgaten heeft is het mogelijk om deze conisch te laten boren. Er moet uiteraard wel voldoende materiaal aanwezig zijn om de boutgaten conisch te maken. Als er eigenlijk net te weinig materiaal overblijft is het soms mogelijk om stalen bussen te plaatsen, het boutgat wordt minder belast met het gebruik van een stalen bus.
__________________________________
Omgeboorde Velgen Natrekken
Als een velg omgeboord is zijn de nieuwe boutgaten nog zacht. De velgen moeten na montage MEERDERE keren nagetrokken worden. Wordt dit niet gedaan, dan is het niet de vraag of de velg los loopt, maar wanneer.....