De plaats van de deuk wordt tijdens het richten verwarmd,dit is noodzakelijk omdat de kans groot is dat de velg anders scheurt.
Mocht er een haarscheur aanwezig zijn dan komt deze er tijdens het richten zeker uit.
__________________________________
Niet alle velgen zijn te richten, maar als de velg rijdbaar krom is (een trillende auto)
dan is deze vrijwel zeker te richten.
__________________________________
Rijdt u al meerdere km's met de kromme velg, dan is het verstandig de band te
controleren, de band past zich aan naar de velg, er zal nu een bult opzitten.
Een band met een bult kan uiteraard weer trilling veroorzaken.
Een bult los je niet op met balanceren.....
Hieronder staan drie korte clipjes van een 21" Volvo velg met een deuk aan de binnenzijde,
door de kracht van de schade is ook het hart ontzet.
Er zit een zijslag in van 6mm. (clip Voor het Richten)
__________________________________
Het tweede clipje laat de velg tijdens het richten zien, hier is de deuk nog 0,8mm, de zijslag is geheel verwijderd. (clip Tijdens het Richten)
__________________________________
Het derde clipje laat de velg na het richten zien, de deuk is er uit. (clip Na het Richten)
Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van de velg vanuit het hart gemeten is nog 0,1mm.
Er is niets van de velg afgedraaid, ook heeft de velg niets aan sterkte verloren.
__________________________________