Wheelcare     |   home


Richten - Recht Maken    |   Lassen - Repareren   |   CNC - Diamant - Contour Draaien   |   Rand Polijsten   |   Poedercoaten - Restylen   |   Meerdelige Velgen   |  Enkeldelig naar Meerdelige Velgen   |  Custom Made Velgen   |   ET & Naafgat   |   Om- bijboren Boutgaten   |   Uitleg Technische Termen   |   Tips Kopen Gebruikte Velgen


Poedercoaten-Restylen

Als U velgen heeft die niet meer schoon te maken of beschadigd zijn,
kunt U deze velgen laten herstellen oftewel "restylen".
__________________________________

Poedercoaten is een zeer milieuvriendelijke manier om een duurzame
oppervlakte behandeling te verkrijgen.
Omdat er geen vluchtige organische stoffen gebruikt worden
maakt dat het verschil in vergelijk met een natlak proces.
Bij een natlak proces zijn er oplosmiddelen nodig die verdampen tijdens het uitharden.
Bij een poedercoatproces wordt de velg verwarmt totdat deze
op de juiste temperatuur is zodat het poeder vloeibaar wordt en tot een geheel smelt.
Dit proces wordt herhaald bij elke laklaag.
Deze methode maakt dat poedercoaten op dit moment het minst milieu belastend is
maar toch zeer duurzaam.
__________________________________

De stoeprandschade wordt niet "gewoon" weggedraaid, deze wordt eerst opgelast
en daarna weer afgedraaid zodat de maximale dikte behouden blijft.
Het is echter wel belangrijk dat de velgen helemaal recht zijn,
een velg die niet recht is slingert ook in de draaibank.
Als de velg dan toch afgedraaid zou worden dan is de velgrand niet overal even dik,
1 of 2 mm lijkt niet veel maar voor een velgrand van 6 mm is dit teveel.
__________________________________

Om verrassingen achteraf te voorkomen worden alle velgen gecontroleerd
op rechtheid waar U bij bent.
__________________________________

Omdat er steeds meer velgen zijn die een erg lastig te stralen grondlaag hebben,
worden lle velgen eerst Chemisch ontlakt, daarna aangestraald.
Aluminium is erg zacht, als ze gestraald zouden worden
zonder eerst te ontlakken straal je het Aluminium ruw.
Als het Aluminium ruw gestraald is dan is het eindresultaat ook ruw,
sinaasappel structuur is het gevolg en letters vervagen.
__________________________________

De laklaag bestaat uit drie lagen lak.
Dat zijn grondlak, de kleur en als laatste blanke lak,
dit kan zowel glanzende als matte blanke lak zijn.
__________________________________

De grondlak is om kleine oneffenheden op te vullen en maximale
bescherming te bieden voor eventuele beschadiging in de toekomst.
Grondlak is echter geen tovermiddel,
diepe oude oxidatie blijft lastig.
Wit poeder is aluminium dat opgeofferd is.
Het materiaal is weg en laat diepe pitten achter.
Wat weg is is weg, dit zie je in het eindresultaat.
Een velg met diepe oxidatie zal nooit zo strak worden, oneffenheden blijf je zien.
__________________________________

De blanke lak is nodig om de invloed van weersomstandigheden
te weerstaan en kleurechtheid te behouden.

Wit & zwart kunnen in principe zonder blanke lak gecoat worden.
Zonder blanke lak wordt de kleur echter vaal na verloop van tijd.

Daarom worden wit & zwart ook blank gecoat.
Zwart is dan wel gevoelig voor krassen & vegen.

Een krasje in blanke lak wordt uiteraard wit.
Dus de wasstraat vermijden en zand eerst wegspoelen.
__________________________________

De kosten van poedercoaten velgen is afhankelijk van de inch maat velg. Zie prijzen.

__________________________________

Niet elke velg is veilig te poedercoaten.

Race velgen en motor velgen (hoog magnesium houdend) zijn af fabriek niet gecoat.
Deze hebben een warmtebehandeling gehad.
De laatste cyclus is het kunstmatig verouderen.
Dit op 160C met een nauwkeurigheid van 2C.
Als deze velgen gecoat zouden worden op 200C
wordt de warmtebehandeling ongecontroleerd verstoord.
Coaten is een zeer milieuvriendelijk en relatief goedkoop proces in vergelijk met natlakken.

Als de fabrikant de velgen niet coat maar natlakt is dat vanwege het bovenstaande.......
Natlakken (spuiten) is een dure behandeling gedaan op lage temperatuur.