Wheelcare     |   home


Richten - Recht Maken    |   Lassen - Repareren   |   CNC - Diamant - Contour Draaien   |   Polijsten   |   Poedercoaten - Restylen   |   Meerdelige Velgen   |   Custom Made Velgen   |   E.T. & Naafgat   |   Om- bijboren Boutgaten   |   Uitleg Technische Termen   |   Tips Kopen Gebruikte Velgen


Uitleg Technische Termen &  Materiaalsamenstelling


Een ééndelige velg is een velg uit één stuk, dus zonder boutjes in de velgrand.
In sommige ééndelige velgen zitten boutjes die er alleen voor de sier inzitten.
______________________________

Een tweedelige velg bestaat uit twee losse delen die samen de velg vormen,
dit kan een hart zijn met losse velgrand.
Er zit dan geen afdichtingskit aan de binnenzijde omdat de rand
uit één stuk bestaat en het hart erin geschroefd zit.
Zit er wel afdichtingskit aan de binnenzijde dan bestaat het hart en
achterzijde uit één stuk, de voorrand is dan geschroefd.
______________________________

Een driedelige velg bestaat uit drie losse delen die samen de velg
vormen, achterrand, hart en voorrand.
Deze delen worden geschroefd en met kit of een O-ring afgedicht.
_____________________________

E.T. Waarde

E.T. waarde (soms offset  genoemd) bepaald de afstand
dat de velg naar binnen of buiten komt.
E.T. 0 is het midden van de velg, dus de afstand vanaf de
montageflens naar de voor en achterkant velg is gelijk.
Hoe hoger de E.T. waarde hoe verder de velg naar binnen komt,
dus E.T. 40 komt 5mm meer naar binnen dan E.T. 35.
Heeft de velg een negative E.T. bijvoorbeeld E.T. -35
dan zal de velg juist meer naar buiten komen,
dit komt meestal voor bij Amerikaanse of terreinauto's.
______________________________

Naafgat

Het naafgat zorgt ervoor dat de velg altijd gecentreerd op de as zit.
Is het naafgat te groot dan is het mogelijk dat de velg uit het midden komt,
dit veroorzaakt trillingen en onbalans.
______________________________

Steek

De steek is de afstand van de boutgaten vanuit een cirkel gemeten,
dus 5×100 betekent vijf boutgaten en een steek van 100mm.
Som zit er niet veel verschil in de steekafstand van auto's 4×98 en
4×100, 5×112 en 5×114,3, 5×120 en 5×120,7 enz.
Toch is het van belang om daar goed op te letten omdat
anders de bouten scheefgetrokken worden.
______________________________

Schuifbouten - Schuifmoeren

Om de montage van velgen met de kleine verschillen in de steekcirkel toch
mogelijk te maken zijn er speciale schuifbouten verkrijgbaar.
Deze bouten hebben een beweegbare ring die het
mogelijk maakt om velgen met een steek van 4×100
 te monteren op een auto met een steek van 4×98.  
______________________________

Gebruikt U schuifbouten, dan is de erg belangrijk
dat de velg perfect op de naaf past, door de schuifbouten
te gebruiken kan de velg anders uit het midden gemonteerd worden.
Een grote onbelans is het gevolg.
______________________________

Samenstelling Materiaal

Een doorsnee velg is een velg die gegoten is van een Aluminium legering.
Dit wordt zand en coquillegieten genoemt.
Dit is de goedkooptste manier, de legering kan bestaan uit
Aluminium, Silicium, Magnesium, Koper, Zink etc.
______________________________

Door de verschillende bestandsdelen verkrijgt elke legering zijn eigenschap.
Door de toevoeging van een klein beetje Magnesium (<1%) wordt de velg al veel sterker,
er hoeft dan minder (dus lichter) materiaal gebruikt te worden om toch erg sterk te zijn.
______________________________

Bij een Magnesium velg bestaat het hoofd bestandsdeel uit Magnesium i.p.v. Aluminium.
Magnesium velgen worden voornamelijk voor de racerij gemaakt
gezien het hoge risico dat dit materiaal heeft.
Het buigt niet gauw maar zal eerder scheuren, het is onder normale omstandigheden
niet te repareren, ook is het niet te blussen met water als het brand.
______________________________

Water op brandend Magnesium is als benzine op vuur.
Het is echter erg licht, een velg van Aluminium weegt bijna
60% zwaarder als dezelfde velg van Magnesium.

______________________________

Keurmerken op de Velg.

JWL = Japan Light Wheel
Gecertificeerd voor Passagier auto’s.

______________________________

JWL-T = Japan Light Wheel Truck

Deze velgen hebben een hogere gewichtsklasse. Gecertificeerd voor
Lichte Bestelauto’s, Busjes & Pickup Trucks.
Een velg met alleen het JWL keurmerk erin is
NIET geschikt voor een Bestelauto, Bus of Pickup.

______________________________

VIA = Vehicle Inspection Association

Deze instantie controleerd of de velg voldoet aan de JWL norm,
deze instantie heeft een velg de crashtest laten ondergaan.